transport alternativ sau ridesharing
explicarea legislaţiei pe înţelesul tuturor
Relativ recent, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, prin care au fost reglementate aspectele referitoare la transportul de persoane efectuat prin intermediul platformelor tehnologice (ridesharing-ul), în concordanţă cu jurisprudenţa comunitară.
Astfel, transportul de persoane intermediat prin aplicaţii, precum Uber, Clever, Black Cab, Yango, etc., cade sub incidenţa ordonanţei menţionate mai sus, fiind supus condiţiilor prevăzute în acest act normativ.
-
Ce înseamnă transport alternativ?
În accepţiunea legiuitorului, activitatea de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediată printr-o platformă digitală, denumită în continuare transport alternativ, constă în deplasarea persoanelor, cu ajutorul unui autoturism, în baza unui contract de transport alternativ încheiat între pasager şi operatorul de transport alternativ deţinător al autoturismului, care este intermediat de un operator al platformei digitale conform prezentei ordonanţe de urgenţă printr-o platformă digitală.
-
Efectuarea transportului alternativ
Analizând prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 49/2019, constatăm că transportul alternativ este efectuat de un operator de transport alternativ autorizat, contra cost, pe bază de contract de transport alternativ încheiat între pasager şi operatorul de transport alternativ deţinător al autoturismelor, care este intermediat de un operator al platformei digitale, printr-o platformă digitală.
Practic, pasagerul va comanda o cursă prin intermediul unei aplicaţii (administrată de către operatorul platformei digitale şi pentru care s-a emis aviz tehnic), cursă ce va fi efectuată de operatorul de transport alternativ, deţinător al autorizaţiilor necesare şi al autoturismului, în subordinea căruia este conducătorul auto, posesor al atestatului profesional.
În cele ce urmează, regăsiţi o descriere succintă a principalelor aspecte ce caracterizează transportul alternativ, punctând principalele obligaţii şi condiţii impuse participanţilor, implicaţi în desfăşurarea transportului urban prin intermediul platformelor digitale, de legislaţia în vigoare.
De reţinut:
- aplicaţia este administrată de o persoană juridică, denumită operator al platformei digitale, pe numele căreia se emite avizul tehnic, aplicaţia fiind folosită exclusiv pentru intermedierea transportului alternativ destinat doar utilizatorilor înregistraţi;
- transportul alternativ se efectuează numai de către operatori de transport alternativ autorizaţi (persoană fizică autorizată/persoana juridică deţinătoare a autoturismului);
- în cazul în care operator este o persoană juridică (societate), activitatea de transport este condusă permanent şi efectiv de un manager de transport alternativ, angajat şi deţinător al unui certificat de competenţă profesională;
- autorizaţia de transport, copia conformă şi ecusonul sunt eliberate de către A.R.R.;
- contractul de afiliere şi contractul de transport sunt incheiate prin intermediul aplicaţiei;
- nerespectarea obligaţiilor stabilite prin această ordonanţă constituie contravenţie şi se sancţionează conform legii;
- persoanele care derulează operaţiuni în domeniul transportului alternativ beneficiază de o perioadă de tranziţie până la data de 1 noiembrie 2019.
-
Ce sancţiuni prevede noua reglementare?
În baza Ordonanţei de urgenţă nr. 49/2019, pot fi aplicate sancţiuni, precum:
- amenda,
- suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului – se realizează prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare de către poliţiştii rutieri,
- reţinerea, suspendarea sau retragerea, după caz, a autorizaţiilor, copiilor conforme, atestatelor profesionale sau contractelor.
Indiferent de sancţiunea aplicată, se poate solicita reindividualizarea acesteia, obţinând, de exemplu, reducerea cuantumului amenzii sau înlocuirea amenzii cu avertismentul.
-
Competenţa. Cine poate aplica amenzi?
În esenţă, aşa cum am arătat mai sus, supravegherea şi controlul activităţii de transport alternativ desfăşurate prin intermediul aplicaţiilor sunt exercitate de către reprezentanţii autorităţilor statului (enumerate mai jos), care, în urma constatării încălcării obligaţiilor prevăzute de lege de către operatorul de transport alternativ, operatorul platformei digitale sau conducătorul auto, după caz, vor aplica sancţiunile corespunzătoare gravităţii faptelor contravenţionale reţinute (dintre care, amintim, cu titlu de exemplu, fapta conducatorului auto de a efectua o cursa fara detinerea unui certificat de atestare profesionala).
Astfel, în acord cu prevederile art. 29 din OUG 49/2019, controlul respectării cerinţelor de legalitate este asigurat de către:
- a) Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (M.C.S.I);
- b) Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R.;
- c) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
- d) agenţii şi ofiţerii de poliţie desemnaţi ca poliţişti rutieri din cadrul Poliţiei Române;
- e) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor;
- f) inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit actelor normative care reglementează domeniul de competenţă al acestor instituţii.
(2) În traficul rutier, controlul transportului alternativ se efectuează de către reprezentanţii autorităţilor menţionate la alin. (1) lit. b)-d).
(3) La sediul operatorului platformei digitale ori al sucursalei operatorului nerezident al platformei digitale din România şi/sau al operatorului de transport alternativ, controlul transportului alternativ se efectuează de către reprezentanţii autorităţilor menţionate la alin. (1) lit. a)-c), e) şi f).
În plus, potrivit art. 35 alin. 2 din OUG, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 34 se realizează de către persoanele împuternicite din cadrul instituţiilor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. b) şi d), după caz.
Se poate observa, aşadar, din interpretarea textelor legale menţionate mai sus, că legiuitorul a stabilit, în mod expres, doar în competenţa poliţiştilor rutieri (şi nu poliţistilor locali) atribuţii de constatare şi sancţionare a faptelor contravenţionale săvârşite de către conducătorii auto, incriminate prin art. 34 din Ordonanţa de urgenţă nr. 49/2019.
În acest context, subliniem că poliţia rutieră este o structură din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, spre deosebire de poliţia locală, care se organizează şi funcţionează, prin hotărâre a autorităţii deliberative a administraţiei publice locale, ca un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al primarului/primarului general.
Pe cale de consecinţă, în cazul în care procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei a fost întocmit de către poliţistul local sau/si cu încălcarea condiţiilor de legalitate prevăzute de Ordonanţa nr. 2/2001 ori de Ordonanta de urgenta nr. 49/2019, atunci procesul verbal este nelegal.
Av. Gina Terinte
Apasă aici pentru a adăuga propriul text
Apasă aici pentru a adăuga propriul text
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!